Aanbidden in Bethlehem

Aanbidden in Bethlehem

Ze hadden soms dagen gereisd om in Bethlehem te komen. Uren stonden ze in de rij. Ze hadden er alles voor over. Christenen vanuit de hele wereld waren er. Niet om de Heere Jezus te aanbidden. Maar om de plek te aanbidden waar Hij geboren is: de Geboortekerk in Bethlehem.

Een paar jaar geleden had ik een onvergetelijke vakantie. Samen met mijn vrouw was ik in Israël. Een prachtig land met overweldigende natuur. En sinds ik er geweest ben, lees ik de Bijbel anders. Ik heb een realistischer beeld gekregen van de vele locaties die in de Bijbel worden beschreven en die we nu in het echt hebben gezien. Een aanrader als je een keer de kans krijgt!

Verschillende plekken maakten indruk en zal ik niet snel vergeten. De Olijfberg bijvoorbeeld. Maar Bethlehem is ook zo'n plek. Bethlehem. Het gaat in deze tijd van het jaar vaak over dat stadje op de Westelijke Jordaanoever. De plaats waar Jezus werd geboren, waar de wijzen uit het oosten Hem vonden.

In Bethlehem staat de Geboortekerk: de kerk waarvan men zegt dat de Heere Jezus op die plek geboren is. Natuurlijk, als de locatie klopt, is het een belangrijke plek. Maar belangrijker is de vraag of Jezus al geboren is in jouw en mijn hart! Is Gods werk al geboren in ons hart? Ben ik al wedergeboren dóór het bloed van Jezus?

Onlangs moest ik terugdenken aan al die christenen in de Geboortekerk. Het was terwijl we psalm 119:86 zongen: ‘Gij zult de vlijt van die U zoekt, vergelden’. Daar wordt het zoeken van Jezus’ geboorteplaats niet mee bedoeld. Zoek de Heere Jezus daarom waar Hij wél te vinden is! In Zijn Woord, door het Gebed! Hij heeft Zelf beloofd dat je Hem dan ook zult vinden.

Erik

Thema

Dit artikel valt onder een van onze basis thema's:

Lees meer: