Er is meer Zout nodig

Er is meer zout nodig

Lijden #1

‘De volgelingen van Jezus worden door Hem vergeleken met zout. Zij moeten de boodschap van God in de praktijk brengen in de wereld’. Dat is de toelichting in de Bijbel met uitleg bij de zo bekende tekst uit Mattheus 5: ‘Gij zijt het zout der aarde...’.

Misschien sta jij wel voor een belangrijke keuze: je opleiding zit er bijna op, of je eindexamens heb je net afgerond. En nu? Wat ga je hierna doen? Laat je dan aanmoedigen en inspireren door de oproep die Jezus doet aan zijn discipelen. Zij waren waarschijnlijk niet veel ouder dan jij bent. En de Heere Jezus riep hen op om zout te zijn. Om de boodschap van God in de praktijk te brengen. Wat een belangrijke opdracht!

Wanneer proef je zout het best? Als het wordt toegevoegd aan iets wat eerst niet zout was. Een beetje meer of minder zout merk je niet zo. Maar het verschil tussen eten zonder zout of met zout: dát merk je.

Sta jij voor zo'n belangrijk keuzemoment in je leven? Waar ga ik studeren? Waar ga ik werken? Dan wil ik je aanmoedigen om jezelf af te vragen: Waar kan ik zout zijn? Durf ik het zout te zijn waar Jezus over spreekt in een omgeving waar nog geen zout is? Wil ik die ene christen zijn in een omgeving waar nog geen christelijk geluid wordt gehoord? En belangrijker nog: ben ik een échte volgeling van Jezus?

Misschien vind je het wel moeilijk om zout te zijn in deze zoutloze wereld. Of is het juist je verlangen om zout te zijn, om een licht te zijn (vers 14) maar voel je dat je dat zelf niet kunt. Hoe dan ook: vraag de Heere of Hij je wil leiden. Want zonder Hem kunnen wij geen zout en geen licht zijn, maar zijn we zelf smakeloos en donker. En als het Zijn weg is om jou in te zetten als zout, dan zal Hij je alles geven wat daarvoor nodig is. Dan geeft Hij woorden als je moet spreken, maar ook verstand en wijsheid als je moet luisteren.

Er is meer zout nodig!

Uitgelicht

Er is meer zout nodig #2

Thema

Dit artikel valt onder een van onze basis thema's: