Poorten van Sion

Poorten van Sion

"We zijn er allemaal klaar mee" zei premier Rutte tijdens een persconferentie over het coronavirus. En als je het woord ‘corona’ leest is de kans groot dat je snel doorklikt, want ook jij hebt er waarschijnlijk genoeg van. Maar wees gerust: geen bespiegelingen over het coronavirus. Wél iets dat mij raakte in een preek, die lang voordat het coronavirus bestond werd geschreven.

Al meer dan twee jaar schuif ik met mijn gezin op zondag regelmatig achter de laptop om mee te luisteren met de kerkdienst van onze plaatselijke gemeente. Soms vind ik dat best makkelijk, ik hoef niet door weer en wind naar de kerk. Meestal voelt het als een gemis, als ‘surrogaat’.

Wat denk jij hierover? Vind je het wel prima om de preek thuis te volgen? Het gaat toch om de inhoud, om wat er gezegd wordt? Wat maakt het uit waar je meeluistert? Fysiek aanwezig in de kerk of digitaal vanuit huis?

Voor mij is het wel lastig om hier een goede mening over te vormen. Misschien vind jij het ook best lastig wat je hier van moet vinden. Ik vond aanknopingspunten in die oude preek die ik las, over psalm 87 vers 2: De HEERE bemint de poorten van Sion boven alle woningen van Jakob. De uitleg van dominee David Clarkson* raakte mij.

De ‘poorten van Sion’ legt Clarkson uit als de plaatsen die door God zijn ingesteld om Hem te dienen. Dus de plaatsen waar de gelovigen samenkomen, zoals ook kerken. Met de ‘de woningen Jacobs’ worden de huizen van het volk Israël bedoeld. Hier werd ongetwijfeld ook de Heere gediend. Huisgodsdienst is belangrijk. Maar de tekst zegt dat de Heere de poorten van Sion bemint boven alle woningen van Jakob. Dus God wil liever gediend worden in de kerk waar de gemeente samenkomt, in de door Hem ingestelde kerkdienst. Daarom wordt de kerkdienst ook wel ‘eredienst’ genoemd.

Natuurlijk kunnen we niet alles één op één overzetten naar onze tijd. Deze tekst en de uitleg in deze preek, maakten mij wel iets duidelijk. Ik mis iets bij het volgen van de kerkdienst achter een laptop. Samen zingen, samen bidden en samen de het Woord van God horen, dat is hoe de Heere het heeft bedoeld. Fysiek in de kerk voel ik mij meer verbonden met de gemeente dan digitaal. En daarbij: ik merk dat thuis de verleiding groter is om een ‘favoriete’ dominee op te zoeken om naar te luisteren, dan ik bij fysieke kerkdiensten zou doen.

Thuis meeluisteren met een kerkdienst, een goed boek lezen, stille tijd houden… allemaal zaken die de Heere wil zegenen. Wat we echter nergens in de Bijbel lezen, is dat in de hemel er iemand zal zijn die alleen de Heere zal aanbidden. Op alle plaatsen waar gesproken wordt over de hemel, gaat het over de gelovigen die samen de Heere aanbidden. Clarkson zegt daarom in zijn preek dat de kerkdienst de beste afspiegeling is van de hemel, omdat de gelovigen daar samen komen.

Voel jij je thuis, tijdens het meeluisteren achter de laptop, soms ook meer ‘toeschouwer’ dan ‘gemeentelid’? De Heere kan de kerkdienst thuis ook zegenen. Zie je er ook naar uit om weer vaker fysiek naar de kerk te gaan? Misschien mag je ook verder kijken, naar een heerlijke toekomst waar alle gelovigen eens samen Hem die op de troon zit, en het Lam zullen aanbidden en lofzingen (Openbaring 5:13)?

Rens van Rossum

  • David Clarkson (1622-1686) was een Engelse predikant

Thema

Dit artikel valt onder een van onze basis thema's:

Lees meer: