Wie schreef het?
Markus is de schrijver van het oudste en kortste evangelie. Waarschijnlijk is hij de jongeman, die de Heere Jezus volgt, als Hij in Gethsemané gevangen wordt genomen (Mar. 14:51-52). Later komen we hem tegen in Handelingen, soms onder de naam Johannes Markus of Johannes. In de woning van zijn moeder kwamen de eerste christenen samen (Hand. 12:12). Hij gaat met Paulus en Barnabas mee op de eerste zendingsreis (Hand. 12:25 en 13:5), maar komt al snel weer terug naar Jeruzalem (Hand. 13:13). Op de tweede zendingsreis wil Barnabas hem meenemen, maar Paulus niet. Zo is hij er de oorzaak van dat Paulus en Barnabas gescheiden verder gaan (Hand. 15:37-38). Ook in de brieven van Paulus wordt hij een aantal keren genoemd (Kol. 4:10 en Fil.:24). Uit 2 Timotheüs 4:11 blijkt dat Paulus en Markus elkaar niet definitief hebben verlaten, maar dat Paulus hem weer bij zich wil hebben. Markus was niet alleen betrokken bij het zendingswerk van Paulus, maar ook bij dat van Petrus. Petrus noemt hem zelfs ‘mijn zoon’ (1 Petr. 5:13). Markus heeft zijn evangelie met name gebaseerd op wat Petrus hem verteld heeft. In de Vroege Kerk staat hij al bekend als ‘de tolk van Petrus’.
Aan wie is het gericht?
Markus heeft zijn evangelie geschreven voor de christenen uit de heidenen. Dit blijkt onder meer uit het feit dat hij Joodse gebruiken (Mar. 7:3-4) en munteenheden (Mar. 12:42) uitlegt. Waarschijnlijk was het evangelie allereerst bedoeld voor de gemeente van Rome, waar Petrus werkzaam was. Zo noemt Markus als enige evangelist Alexander en Rufus, de zonen van Simon van Cyrene (Mar. 15:21). Rufus was in de gemeente van Rome bekend (Rom. 16:13). Velen gaan er vanuit dat Markus de prediking van Petrus heeft opgeschreven. Petrus heeft dus in Rome, bij de christenen uit de heidenen, niet anders gedaan dan verkondigd wat Jezus gezegd en gedaan heeft!
Wat is de kern?
Markus geeft direct in Markus 1 aan waar het hem om gaat:het begin des Evangelies van Jezus Christus, den Zoon van God. Jezus is de beloofde Messias en Hij is de Zoon van God. Markus laat Jezus vooral zien als de lijdende Zoon des mensen. Een derde van het evangelie gaat over het lijden en sterven van Jezus. In Markus 11 begint met de intocht in Jeruzalem de lijdensgeschiedenis (eigenlijk al in Mar. 8 met de eerste aankondiging van het lijden). Vanaf het begin van het evangelie wordt het lijden van Jezus al zichtbaar (bijv. Mar. 2:20 en 3:6 en 19). Jezus is de Zoon des mensen (vgl. Dan. 7:13-14) en de lijdende Knecht van de HEERE (Jes. 53).