Pole position

Het Formule 1 seizoen is deze week weer van start gegaan. Max Verstappen werd vorig seizoen wereldkampioen en dit jaar zal de Formule 1 gekte niet minder zijn. Wie leidt het klassement, wie wint de kwalificatie voor de race en start op pole position?

Het is niet zo vreemd dat veel christelijke jongeren zich aangetrokken voelen tot de Formule 1. Het is spannend, het zorgt voor adrenaline en de populariteit van Max bindt samen. En wat is er mis met hard rondjes rijden? Autorijden doen we toch allemaal?

Max die zijn rondjes rijdt in de Formule 1 en aangemoedigd wordt door duizenden toeschouwers. Is zoiets terug te vinden in de Bijbel? Ja, in de tijd van het nieuwe testament waren er al wagenrennen. ‘Coureurs’ reden daar op een circuit, een Hippodroom, aangemoedigd door duizenden toeschouwers. Er staat ook een andere wedstrijd in de Bijbel die overeenkomsten heeft. Ik bedoel de wedstrijd die Paulus noemt en waaraan iedere christen moet meedoen: de loopbaan van het geloof (Hebreeën 12). Een wolk van getuigen (‘geloofshelden’) moedigt andere christenen aan om de loopbaan van het geloof te lopen en daarin te volharden. En om te zien op de oversten Leidsman: Jezus. Dat is nodig omdat de deelnemers zo vaak adrenaline missen. Omdat het vaak een eenzame wedstrijd is. Of met alleen maar publiek van de tegenpartij.

Even terug naar de Formule 1. Op basis waarvan maak jij eigenlijk de keuze of de Formule 1 een plek in jouw leven verdient? De Formule 1 wordt natuurlijk niet letterlijk benoemd in de Bijbel. Maar er zijn in ieder geval twee aspecten die richting geven.

Het eerste aspect is heel eenvoudig te herleiden naar de Bijbel. God vraagt van ons om de zondag af te zonderen voor Hem. Iedere Formule 1 race wordt juist op die dag gereden. Zou het tot eer van Hem zijn? En als tweede aspect kun je jezelf de vraag stellen: wat zou de Heere Jezus doen? Jezus was de mensen in alles gelijk, behalve de zonde. Hij had dus wel de verléiding van de zonde. Stel dat hij in 2022 zou leven. Zou hij dan de Formule 1 volgen? Op zondag in Abu Dhabi of Zandvoort de race volgen?

Wie staat in jouw leven op pole position?

Johan

Thema

Dit artikel valt onder een van onze basis thema's: